Tuesday 30 August 2011

Suasana Hari raya

I don't know, tapi aku rasa raya tahun ni agak malap dan tak meriah bagi aku. (Yeah,yeah, aku tahu korang menyampah dengan aku sebab asyik bercakap tentang feelings aku aje, kan? Nak buat macam mana lagi. Itu ajelah yang aku rasa berkenan nak share dengan korang. Dengar je lah, eh?)

Mummy aku cakap, aku rasa macam tu sebab masa bulan Ramadhan, aku tak mengejar fadhilatnya. But seriously, aku busy sebab sekolah aku 'YANG TERCINTA' tu asyik push kitorang supaya study repeatedly untuk dapat result gempak untuk exam gempak kitorang tahun ni. Balik dah petang gila babeng lepas tu nak buat homework lagi, belum lagi nak masak untuk berbuka lepas tu nak ulang kaji. Tahun ni memang aku tak pergi terawih. Astaghfirullahalazim...rugi betullah!

Bismillahirrahmanirrahim


However, aku rasa raya tahun ni tak best sebab aku tak ada kampung untuk di rindukan. Aku dah tak ada Granpa ngan Granma  yang nak bermanja dengan aku. Ada Granma sorang tapi beliau tak rapat ngan aku. (Ceh, beliau!) Yalah, jeles mati-matian aku bila tengok iklan Petronas dengan Astro yang suka memaparkan iklan yang kekeluargaan gitu. Cet, hanya Tuhan sajalah yang mengerti betapa rindunya ku dengan suasana tu.
Masa zaman aku berumur single number, tak payah cakap betapa meriahnya raya tu! Dengan baju sedondon, lampu lip-lap, kuih bertingkat-tingkat, saudara-mara yang serbu rumah aku malam raya pertama.

"Selamat Hari Raya, mak"

Tapi sayang, semua tu dah pergi tinggalkan aku. Aku cuma akan merasa benda-benda tu semua kalau aku dah berkeluarga sendiri. Aku tak sabar nak dengar anak-anak aku melolong, "Yay, mummy, esok raya. Yeahyeah, esok raya. Daddy, esok raya!" Somehow, aku rasa rindu masa-masa tu walaupun aku belum rasa pun ada anak. Apapun, budak kecil yang seronok akan bawa vibe yang sama pada orang besar. Tu lah sebab dulu lagi meriah!

Ah, aku dah meraban sampai ke bab anak dah ni. Berseronoklah di hari raya ni sebab kita pun tak tahu sama ada kita sempat beraya tahun depan ataupun tidak. Assalamualaikum..